APPLE II

Essentials
Rodina: Pre-Macintosh
Kódové jméno: ?
Představeno: duben 1977
Ukončeno: květen 1979
Procesor
CPU: MOS Technology 6502
Rychlost CPU: 1 MHz
FPU: žádný
Rychlost sběrnice: 1 MHz
Šířka registru: 8 bitů
Šířka datové sběrnice: 8 bitů
Šířka adresové sběrnice: 16-bit
ROM: 12 kB
Sloty RAM: Lze použít 1. rozšiřující slot
Rozšiřující sloty: 8 proprietárních
Video
Maximální rozlišení: 6 barev při 280×192, 4bitové barvy při 40×48
Skladování
Disketová mechanika: volitelná
Vstup/Výstup
Sériové: volitelná rozšiřující karta
Reproduktor: mono
Smíšený
Rozměry: 4,25″ V x 15,25″ Š x 17,75″ H
Hmotnost: 11,5 lbs.

Apple ][, postavený v roce 1977, byl založen na Wozniakově designu Apple I, ale s několika doplňky. Prvním byl design plastového pouzdra – v té době rarita -, které bylo natřeno béžovou barvou. Druhým byla schopnost zobrazovat barevnou grafiku – svatý grál v oboru. Apple ][ také obsahoval větší ROM, více rozšiřitelné RAM (4K pro začátek) a 8 rozšiřujících slotů. Mělo na ROM pevně zakódované celé číslo BASIC pro snadnější programování a obsahovalo dvě herní pádla a demo kazetu za 1 298 $. Na začátku roku 1978 Apple také vydal diskovou jednotku pro tento stroj, jednu z nejlevnějších dostupných. Apple ][ zůstal na seznamu produktů Apple až do roku 1980.
Obrazové kredity:
Staré počítače
Datum: Út, 18. srpna 1998 18:08:00 -0700
Od: Bill Dugan
Předmět: Apple ][
Procesor 6502 řady Apple II dokázal adresovat pouze 64 kB paměti (jak RAM, tak ROM dohromady). ROM byla umístěna v horních 12 kB, včetně AppleSoft BASIC a monitoru. K tomu se váže chytrá historka…
Těch 64 kB, které mohla 6502 adresovat, bylo uspořádáno zhruba takto:
48 kB: RAM
4 kB: Rozšiřující karty
+12 kB: ROM
————
64 kB celkem
Takže když přišel čas na představení rozšiřujících karet RAM, co dělat? 6502 již bylo na maximum a adresovalo všech 64 kB, které by mohlo adresovat.
Microsoft použil chytré řešení ve své rozšiřující kartě 16 kB RAM. Programátoři mohli přepnout soft přepínače, aby „vypnuli“ 12 kB ROM a místo toho adresovali 12 kB RAM na rozšiřující kartě. Další sada přepínačů by „vyměnila“ 4 kB RAM na rozšiřující kartě za druhou banku 4 kB RAM.
Apple II+ s rozšiřující kartou 16 kB RAM tedy skutečně mohl získat přístup k 64 kB RAM, ale museli jste při tom odříznout přístup k ROM stroje. Objevily se další paměťové karty (měl jsem kartu Saturn 128 kB), které používaly přibližně stejné schéma, se spoustou a spoustou přepínačů, aby využily těch horních 12 kB adresního prostoru k klikatému přidávání další a další paměti, 12 kB najednou. . 64kB rozšiřující deska Apple //e dokonce vyměnila celý adresní prostor 6502, v podstatě obsahující samostatný Apple //e namapovaný na rozšiřující desce, a pokud byste chtěli, přepínali byste mezi nimi tam a zpět. použijte dalších 64 kB.
účtovat
Datum: Tue, 09 Feb 1999 02:02:00 -0800
Od: Glen Hoag
Předmět: Apple II
16 kB RAM karta, kterou Bill Dugan připisuje Microsoftu, byla původně navržena společností Apple, aby podporovala UCSD P-systém , neboli Apple Pascal. Možná pan Dugan myslí na CP/M Softcard od Microsoftu, která obsahovala mikroprocesor Z-80 a umožnila Applu spouštět software napsaný pro operační systém Digital Research CP/M, i když je možné, že Microsoft udělal knock-off karty Apple . K dispozici bylo mnoho klonů, protože karta Apple byla zpočátku dostupná pouze se softwarem Pascal.
Datum: Tue, 03 Feb 2004 01:02:07 -0800
Od: Anonymní
Předmět: ITT2020 – Apple II vyráběný v licenci ve Velké Británii
Jen jsem chtěl upoutat vaši pozornost, že zde, v Evropě, ITT Great-Britain vyrobila dvojče Apple II, ITT2020 na základě licenční smlouvy společnosti Apple. Vzhledem k tomu, že Apple teprve zahájil výrobu a oni měli problémy s výrobní kapacitou kvůli rostoucí poptávce, byly tyto věci prodány v Evropě dříve, než se na evropský trh dostal pravý Apple II.
Zvláštností na ITT2020 je, že je britský, takže musel být alespoň trochu nekompatibilní tak či onak. Zatímco Apple II pracoval s 8 bity, ITT2020 pracoval s 9. To mělo ve skutečnosti neuvěřitelně malý dopad na každodenní používání normálního softwaru Apple II, ale zvláště instalace nové rozšiřující desky byla vždy riskantní záležitostí, protože /možná/možná čas od času nefungují kvůli devátému kousku…
Je to ITT2020, co mě tehdy podnítilo k experimentování s počítači, a to svědění přetrvává dodnes.
Takže vůbec nehlásím chybu, ale asi by se to dalo skoro nazvat opomenutím; něco, co by se dalo zmínit kvůli tomu, abychom poskytli úplný obrázek o historii Applu.
Pokud byste se rozhodli vzít tyto informace na palubu, mám originál ITT2020 ve svém sklepě; jen pro případ…
Datum: Tue, 02 Aug 2005 19:08:56 -0700
Od: Antonio Rodríguez
Předmět: Apple ][
Původní ROM měla pouze 8 Kb. Zahrnoval Monitor (základní operační systém založený na ROM Apple][), Wozův Integer Basic a některé nástroje a rutiny, jako je jednoduchý assembler. Základní deska měla také dvě zásuvky ROM, z nichž každá mohla být naplněna čipem ROM 2 Kb, což dává celkem 12 Kb, pokud byly použity obě zásuvky. Mnoho Apple ][s bylo dodáno s Apple Programmer’s Aids #1 v patici 1 (která nabízela mimo jiné hudbu a grafické rutiny ve vysokém rozlišení a 16bitový interpret virtuálního stroje Sweet-16), ale žádný čip pro druhý zásuvka se stala populární.
Počáteční RAM byla pouze 4 Kb. Počítač musel být rozšířen alespoň na 16 Kb, aby mohl dělat grafiku ve vysokém rozlišení.
První revize základní desky dokázala zobrazit pouze 4 barvy ve vysokém rozlišení. Pak si Woz uvědomil, že malý trik by mu umožnil zobrazit další dvě barvy a desky revize B podporovaly všech 6 barev.
Datum: Pá, 31. března 2006 04:03:16 -0800
Od: Dave Jewell
Předmět: The ITT 2020
S odkazem na položku pro Apple II, „Anonymous“ uvádí, že: „Zatímco Apple II pracoval s 8 bity, ITT2020 pracoval s 9″.
To není úplně přesné. Stejně jako každý jiný mikropočítač založený na 6502, který kdy existoval, ITT 2020 používal 8 bitů na bajt. Kdyby tomu tak nebylo, bylo by to skutečně velmi zvláštní zvíře!
ITT2020 však byl navržen tak, aby produkoval video signál PAL pro evropský trh, na rozdíl od NTSC pro domácí trh v USA. To vyžadovalo změny v obvodech pro generování videa Wozniak tak, že ITT2020 musel ve skutečnosti zobrazovat více horizontálních pixelů v režimu videa s vysokým rozlišením. Aby toho bylo dosaženo, paměťově mapovaná video vyrovnávací paměť měla skrytý „devátý bit“ spojený s každým byte. Toto je jediný smysl, ve kterém byl použit devátý bit.
Byl jsem jedním z původních inženýrů v týmu ITT2020 se sídlem v ITT Consumer Products, Basildon, Essex, v roce 1979.
Doufám, že vás to zajímá!
S pozdravem
Dave Jewell
Datum: Út, 21. listopadu 2006 02:11:44 -0800
Od: Tony Life
Předmět: Apple ][ v ITT video
Pokud mě paměť dobře neklame, Apple ][ použil 7 z osmi bitů na bajt pro pixely s osmým používá se pro fázi k výběru barev sedmi bitů. ITT 2020 využíval všech 8 bitů pro pixely s devátým dodávaným z dalšího čipu RAM. Zobrazené bity střídají barvy a tvoří bílou.
Datum: Po, 20. dubna 2009 09:11:06 -0700
Od: David Edmondson
Předmět: Více o grafice ITT2020
Výsledkem rozdílů v grafice ITT2020 bylo, že hry, které nebyly napsány v Basicu, měly na obrazovce svislé pruhy. Bylo možné osadit přepínač, který vybíral mezi grafikou Apple ][ nebo grafikou ITT 2020, aby bylo možné hry de-glitchovat.
Datum: Pá, 02 Apr 2010 09:37:43 -0700
Od: Mark Sienkiewicz
Předmět: Apple II
Původní Apple ][ byl dodán s Wozovým „Integer BASIC“ v ROM.
Později vydali „Applesoft BASIC“ a poté „Applesoft II“. Applesoft byl Microsoft Basic přizpůsobený pro Apple. Dalo by se to načíst z kazety.
Můžete si také koupit Applesoft II v ROM na zásuvné kartě pro slot 0. (Slot 0 měl pin, který mohl deaktivovat ROM na desce.)
Když vyrobili Pascal pro Apple II, Apple postavil paměťovou kartu, kterou by se mohl zasunout do slotu 0. Spouštěcí proces nahraje kód Pascal do této paměti a poté jej ochrání proti zápisu. Výsledkem je, že můžete načíst svou „ROM“ z disku. V jednu chvíli Microsoft skutečně vytvořil klon této karty.
Některé hry nahrály speciální software do této „ROM“ jako opatření na ochranu proti kopírování, ale existoval triviální hardwarový mod, který jste mohli použít k zapnutí/vypnutí karty pomocí přepínače. Spusťte hru, přepněte přepínač pro deaktivaci „ROM“ a stiskněte reset, poté prozkoumejte kód v paměti.
Grafika s vysokým rozlišením (280 x 192) měla v Apple II pouze 4 barvy – bílá/černá/zelená/červená – ale v časopise Byte byl článek o tom, jak můžete změnit barvy hraním s knoflíkem na odstín. vaší televizi. V nájemní grafice bylo použito pouze 7 bitů z každého bajtu, takže Woz napsal do Byte ukazující obvod, který by použil 8. bit k fázovému posunu všech 7 pixelů v tomto bajtu, což způsobilo, že se zelená/červená změnila na modrou/oranžovou. byte.
Tento hack by se snadno vešel do malé oblasti prkénka na základní desce Apple II, ale byl zabudován do Apple II+, který proto měl 6 barev v najaté grafice.
Apple II, neboli Apple ][, se stal jedním z nejpopulárnějších počítačů vůbec. Přestože jde o obrovské zlepšení oproti Apple I , obsahuje stejný procesor a běží stejnou rychlostí.
Mezi novinky patří barevný displej, osm vnitřních rozšiřujících slotů a pouzdro s klávesnicí. To může znít legračně, ale Apple I a mnoho dalších raných počítačů nemělo nutně pouzdro nebo dokonce klávesnici. Na některých systémech jste museli přidat vlastní klávesnici, pokud to bylo možné, a na jiných jste přepínali přepínače pro zadávání programů a zadávání příkazů.

V duchu původního počítačového hackera byl Apple II k dispozici také pouze jako obvodová deska, bez klávesnice, napájecího zdroje nebo pouzdra, jak je vidět zde vpravo.
Apple II byl jedním z prvních počítačů s barevným displejem a má vestavěný programovací jazyk BASIC, takže je připraven ke spuštění hned po vybalení. Apple II byl pravděpodobně první uživatelsky přívětivý systém.
Nejdůležitější vlastností Apple II bylo pravděpodobně jeho osm rozšiřujících slotů. Žádný jiný počítač neměl takovou flexibilitu nebo možnosti rozšíření. Horní část počítače není ani připevněna, s minimálním úsilím se zvedá a umožňuje snadný přístup k základní desce systému a rozšiřujícím slotům. Apple a další výrobci vyrobili desítky různých rozšiřujících karet, aby rozšířily možnosti Apple II.
Patří mezi ně – rozšíření paměti, řadiče disket, PASCAL a CP/M emulátorové karty, paralelní, sériové a SCSI karty, procesorové akcelerátory, grafické karty.
![]() |

Ale co vzbudilo prodeje Apple II, byl nový tabulkový procesor VisiCalc . Pokud znáte Microsoft Excel, pak víte, co tabulkový procesor umí. Přidá sloupce a řádky dat a okamžitě vám poskytne výsledky. Jednalo se o první cenově dostupný program, který provedl tak úžasný výkon, něco, co firemní účetní dříve strávili hodiny pracným ručním počítáním.
VisiCalc přeměnil Apple II na seriózní obchodní stroj. To bylo zjevně vydáno na Apple II dříve než jakýkoli jiný systém kvůli poměrně velké velikosti paměti Apple, protože Apple II mohl podporovat až 48 kB RAM.
VisiCalc byla první takzvaná Killer App – mnoho firem si počítač Apple II zakoupilo pouze za účelem provozování VisiCalcu.

Po Apple II následoval:1979 – Apple II Plus1983 – Apple IIe
Oba jsou podobné Apple II, ale mají vestavěné mnoho nových funkcí a upgradů. Jedna verze IIe měla numerickou klávesnici zabudovanou na pravé straně klávesnice.
Apple pokračoval ve výrobě a prodeji Apple IIe až do roku 1993, čímž prodloužil životnost řady Apple II na posledních 15 let!
Měsíc po vydání Apple II publikoval časopis BYTE článek o počítači Apple II. Tento článek napsal tvůrce počítače Apple II Steve Wozniak .

Ceník Apple II (červen 1977) | ||
Doplněk RAM | Systém Apple II | Pouze deska Apple II |
4K | 1 298,00 $ | 598,00 $ |
8 tis | 1 398,00 | 698,00 |
12 tis | 1 498,00 | 798,00 |
16 tis | 1 698,00 | 978,00 |
20 tis | 1 778,00 | 1 078,00 |
24 tis | 1 878,00 | 1 178,00 |
32 tis | 2 158,00 | 1 458,00 |
36 tis | 2 258,00 | 1 558,00 |
48 tis | 2 638,00 | 1 938,00 |